הל"ב

השתלמויות פדגוגיות ומקצועיות

נושא ההשתלמותמטרות ההשתלמותמשך ההשתלמות
כניסת מדריך חדש לביה"ס ותפישת תפקיד המדריך
  • חשיבות המפגש הראשון ותיאום הציפיות עם הגורמים השונים בבית הספר. (הצגת המדריך - תרגול). 
  • המדריך כחלק אינטגראלי מהצוות החינוכי של בית הספר. • הבנת תפקידם של נושאי התפקידים השונים בבית הספר: מנהלת, מחנכות, רכזת התוכנית, אב בית.  
  • הסכם בין המדריך לתלמידיו (כללי התנהגות בשיעורים ותאום ציפיות).
  • חשיבות חלוקת השיעור לחלקים קבועים (פתיחה והצגת נושא השעור, רישום על הלוח, סיום השעור וכדו') כמסגרת שעוזרת לילדים תוך התחשבות ברמת הקבוצה ודרישותיה.
  • חשיבות ההקפדה על זמני השיעור וכל חלקיו תוך מתן ביטוי לילדים.
  • חשיבותה של חווית הצלחה כמטרת על של השיעור.
  • הכרות עם הרצף ההתפתחותי המתאים לגיל הילדים הלומדים בתוכנית.
  • הכרות עם הצרכים הפיזיולוגיים: הצורך בביטחון, הצורך בשייכות, הצורך בתחושת ערך וכבוד.
4 שעות אקדמאיות
השתלמות מקצועיתכל חברה מעבירה השתלמות בהתאם לתוכניות הנלמדות בבית הספר בשליש הראשון.3 שעות אקדמאיות
התמודדות חיובית ויעילה מול כיתה
  • חיזוק הסמכות של המדריך/ה מול תלמידיו תוך מתן חיזוק חיובי לתלמידים.
  • מתן כלים אלטרנטיביים להשגת תשומת לב חיובית מצד התלמידים.
  • התכוננות מראש לשיעור כתורמת להתמודדות יעילה יותר.
  • דבור שקט וסמכותי וגילוי התלהבות ככלל.
  • דוגמא אישית של המדריך.
  • כלים חינוכיים להתמודדות עם ילדים מאתגרים. (זיהוי המוקד הדומיננטי בהפרעות וטיפול פרטני, יצירת סביבת עבודה מסודרת ונעימה, עקביות והתמדה, עבודה עם הצוות החינוכי של הבקר וכדו').
4 שעות אקדמאיות
השתלמות מקצועיתתוכני השליש השני+ דגשים על עבודות/ יצירות/ תערוכות אמצע שנה אשר יוצגו בבית הספר.3 שעות אקדמאיות
שוני בקרב ילדים בגיל ביה"ס+ קבלת השונה
  • חשיפת המדריכים לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים (ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז....) ודרכי התמודדות.
  • מתן תפקידים חיוביים לתלמידים מתקשים (לא בכל פגישה לאותו התלמיד).
  • יצירת קבוצות למידה קטנות ככלי לקידום יעיל של הילדים מבחינה לימודית וחברתית.
  • דרכים שונות לעורר עניין ולאתגר את הילדים.
  • חשיבות הקשר עם המחנכת.
  • תוכנית אישית לכל ילד מתקשה הכוללת התייעצות ושתוף פעולה עם מחנכת הכתה ועדכון ההורים
4 שעות אקדמאיות
השתלמות מקצועיתתוכני השליש השלישי+ הכנת פרוייקט גמר ופרידה מהילדים.3 שעות אקדמאיות
הערכת התלמיד+ פרידה
  • שיקוף ההתקדמות של התלמידים בעל פה + עדכון המחנכת.
  • מתן תעודות הצטיינות על פי תחומים שונים כגון, התחום הלימודי, התחום החברתי וכדו'.
  • סיכום שנתי שיעשה על ידי התלמידים ובו הם יכתבו משוב לעבודת המדריך, נושאי השיעור. מה אהבו במיוחד. על מה היו מוותרים? ומה היו מבקשים להוסיף?
4 שעות אקדמאיות